Wednesday, June 10, 2015

السوشيال ميديا " جزء من الصورة مفقود"

عارفين احساس اللى سافر وغاب سنين عن مدينته اللى نشأ فيها

صحيح راجع حاسس شوية  بالوحشة .. وان اكيد محدش فاكره او محدش هيعرفه بس  عارف انه مجرد ما ينور انوار بيته ويبدا يظهر فيه بشكل طبيعي الناس مع الوقت هتفتكره وهتزوره تانى زي الاول بس بيتافجئ ان البيوت ساكتة اوى
وهو بيرتب بيته بيشوف الهدايا اللى عنده

وكل ما يشوف هدية ويفتكر مناسبتها وموقفها يروح يخبط على جاره اللى جابهاله يلاقي عزل
هدية ورا هدية وبيت بعد بيت
ويكتشف ان الناس كلها سافرت .. سابت المدينة الفاضلة عشان  مدينة اشبه بلاس فيجاس كلها ضخب وحقايق مزيفة
قل فيها الابداع وزاد فيها الاسفاف

دا احساسي دلوقتى

بقرا التعليقات على مواضيعي القديمة

وكل ما اقرا رد من حد وافتكره وافتكر تعليقاتنا على بعض ادخل المدونة الاقيه مثلا من 2008 منزلش اي بوست ولا دخل

رد ورا رد وتعليق ورا تعليق لقيت ان اخر حد ساب بيته  كان فى 2013

رغم ان الناس ديه كلها موجودة عالفيس بوك

للدرجة ديه السوشيال ميديا قطعت جزء كبير من حياتنا واتخلينا عن وشوشاتنا وافكارنا و اللى كنا بنبدع فيها

عموما انا هنا حاسة بسلااااااااااااام بعيد عن صخب الفيس بوك

واعتقد انى هفضل هنا منورة كل الانوار وفاتحة الابواب
اللى هيرجع من جيراني القدام هفرح بيه اوي .. ومستعدة اتعرف على جيران جداد



1 comment:

Egyptian out there said...

حمدالله على السلامه
الصوره التشبيهيه جميله اوي
وبجد حقيقي
انا من الناس اللي هجروا المكان الجميل ده مع انه والله عمري ما نسيت الناس اللي كنت بقضي وقت كبير بين صفحاتهم اكتر من وقتي على صفحتي

بس تقريبا كنت هجرت كل حاجه البلوج والسوشيال ميديا كمان
رجعت بالصدفه
لقيت حاجات نشرتها وحاجات ما كملتهاش بس كأنه اللي كنت انا كاتبه كان حد تاني مش انا

احاسيس غريبه شوق للماضي وايامه ، زعل على ناس كتير كنا متابيعنهم وكان فيه روابط جميله

الجميل اللي لقيته انك لسّه مكمّله

الله يسعد أيامك
تحياتي