Sunday, January 9, 2022

It is time to rise again

 الكام اسبوع اللي فاتو مكانوش سهلين ابدا .. خصوصا الاسبوع اللي فات كان زروة الانهيار 

فكرة اني اصارح نفسي بكل العلامات اللي تعمدت اتجاهلها بتقول ان القصة ديه مستحيل تنفع كانت زي الصفعات اللي بتفوقني

كنت زي المدمن اللي عارف ان المخدرات ديه في مرحلة  ما هتدمر حياته لكن تجاهل المعلومة ومسك في لحظات سعادة مزيفة كان بيحس بيها 

ادمان البشر مش مختلف كتير عن ادمان المخدرات 

كل يوم بفكر نفسي بكل مرة قبلت فيها باقل من اللي استحقه .. بكل حاجة عملتها بكل حب من كل قلبي وكان رد الفعل اقل كتيييير من المتوقع 

مقدرش الوم الطرف الاخر هو كان واضح من البداية عشان كدا بردو كنت محتاجة افكر نفسي بكلمته .. واحد بيفكر في طريق مشاعر وواحد بيفكر في طريق حاجات اهم.. بعيد عن الغرائز اللي جوانا والطريقين مستحيل يتقابلو.

قلعت ساعتي عشان ابطل كل شوية ابص فيها واقول لنفسي انت في اللحظة ديه بيعمل ايه 

في البداية كنت بتوقع تصرفات معينة منه على اساس  ان دا العادي  .. لكن ساعدني اوي انه خلف توقعاتي 

ساعدني اوي انه همشني الفترة ديه اكتر من اي فترة عدت .. كسرني اه لكن كنت محتاجة اتكسر عشان افوق واصلح نفسي بنفسي 

مشوار القاهرة كان الضربة الاخيرة .. جت في وقتها  مزبووووط .. لانه حتى   ابسط تطلعاتي لليوم دا خذلها

ساعدني في اليوم ده اني امشي في نفس شوارع وسط البلد وافتكر البنت القوية الحيوية الناجحة اللي مكنش للمشاعر مكان جواها 

رجعت مهزومة اكتر ومنهكة اكتر .. لكن عارفة انا مفروض اعمل ايه 

عيشت يومين كمان وصلت فيهم لاقصى احساس بالحزن ممكن احسه 

احساس بالفشل وقلة القيمة .. لا نافعة في جواز ولا حب ولا شغل ولا امومة 

بس كفاية كدا ... انهارنا بما فيه الكفاية يلا بقى نحط بلان نرجع نقف على رجلنا بيها 

سعادتي مش واقفة على وجود حد معين ولا شغل معين 

سعادتي لما استعيد انا احساسي بقيمة نفسي وارجع اكبر في عيني من تاني 

انا اللي غلطت في حق نفسي وجرحتني وكسرتني وانا بردو اللي هصالحني واصلحني واطيب بخاطري واقف على رجلي 

والنهاردة بدأت اول خطوة 

نظمت يومي واكلي ورياضتي ودراستي 

حاسة اني احسن واحساسي بالوجع اقل 


From the ashes the phenix shall be reborn.









No comments: